Ja
estem a la lliçó 6 de l’assignatura. Aquesta vegada parlem del maquinari.
I què és això del maquinari? T’hi preguntaràs.
El
maquinari es refereix a totes eixes eines informàtiques que ajuden a fer “coses”.
L’ordinador, la càmera de fotografies, el
projector, la pissarra digital, etc.
Al
llarg d’aquesta unitat hem pogut reflexionar sobre aquestes eines que estan,
cada vegada més presentes a les aules. També s’ha fet referència a els
avantatges i “inconvenients” de l’ús d’aquestes eines a l’aula.
Posse
les cometes en inconvenients perquè des del meu punt de vista, aquestos inconvenients
són una mica... bla, lleugers, benèvols. Al menys a mi, em venen a la ment
altres tants que han passat per dalt a la lliçó.
El vell caduc que vol tornar a la
caverna
No. No penses que estic fent una defensa
incondicional al mètode tradicional d’ensenyament. Tampoc vull tornar de volta
el moviment ludita a les aules
ni veig el dimoni als taulells.
Malgrat això, penso que s’ha de tenir en compte (molt en compte) les eines que utilitzem a l’aula i com els usem am l’alumnat. No penso que, com al vídeo d’ací baix, la tecnologia es la clau perquè l’alumnat abracen la educació del segle XXI. Tampoc crec que la millor forma d’ensenyament.
Les eines informàtiques (pissarra digital, taulells,
ordinadors, etc.) són això: eines que si no les usem amb criteri i per
aconseguir uns objectius concrets, no farem més que boicotejar l’educació de l’alumnat.
Perquè hem d’anar amb compte amb les TIC
Pot semblar una mica contradictori que en una
assignatura sobre TILC, parlar sobre les coses negatives de les TILC. Però, en
realitat, si no parlem tant de les coses positives com les negatives
relacionades amb TILC ací, on hi parlem?
Massa ús d'eines informàtiques a la vida quotidiana
Un dels
arguments que s’utilitza per defensar l’ús de la tecnologia a l’aula és que són
eines que ja usa l’alumnat a la seua vida quotidiana, com ara els ordinadors,
taulells, etc. I jo dic, doncs no és
suficient? De veres no tenim altres recursos didàctics per tal de cridar l’atenció?
Pensem que no són el suficientment atractives les nostres assignatures?
Aquestos aparells tecnològics són molt intuïtius.
I l’alumnat actual es nadiu digital. Doncs no tenen la necessitat de aprendre
com funcionen aquestes eines. Tot el contrari, necessiten aprendre els seus perills i com fer un bon ús.
No. L'educació no es fàcil. Pot ser interactiva però això no es determinant perquè siga interessant.
Abans de l’ús, s’ha d’aprendre com usar i com no usar aquestes eines
El que hem de fer es evitar la addicció. Fer
entendre-ls que la tecnologia no es imprescindible per aprendre. El fet de
llegir o escriure en paper permet reflexionar d’allò que escrivim o llegim,
mentre que quan llegim o escrivim al taulell, l’acció reflexiva es menor.
D’altra banda, el paper perdura. Es pot
consultar més ràpidament, es pot tocar, fer esborranys, ressaltar. És físic. I
allò que conté es fa, d’alguna manera, tangible a l’alumnat. Per contra, allò que
escrivim al taulell o llegim a la pantalla, desapareix.
Un altre argument que m’agradaria exposar és el
tema de l’ individualisme. Aquestes
eines tecnològiques poden fomentar un ús individualista, apartat dels altres.
Ets tu i l’ordinador.
Una interacció entre una persona i la màquina
que pot aïllar l’alumnat. No m’agrada la
idea de “un alumne – un taulell" perquè l'educació ha de ser tot el contrari:
compartir, interactuar, debatre, parlar, compartir, assolir en grup.... De veres t'agradaria traure una fotografía de la teua classe com aquesta?
No cal tenir por de la tecnologia però sí aprendre a usar-les
És important, abans d’iniciar un curs o una
programació didàctica, fer-nos algunes preguntes sobre aquestes eines:
Quals volem usar?
Què volem fer amb elles?
Com ens pot ajudar a aconseguir els objectius
(curriculars i actitudinals)?
Com ens
pot ajudar per fer un grup més inclusiu i cohesionat?
Amb quines estratègies les podem combinar?
Què hem d’evitar?
És per tot això que assignatures com aquestes sobre
TILC i dinàmiques d’aula, són més importants que mai.
Perquè som nosaltres, el professorat, el col·lectiu
que ha d’estar més preparat i ha de tindre un coneixement més ampli d’aquestes
eines.
Conèixer-les be (no parlo de saber usar les xarxes
socials i aprendre a encendre i apagar la pissarra digital) per saber usar-les
a l’aula, saber els seus perills i aprendre a combinar aquesta tecnologia amb
altres recursos didàctics per tal d’aconseguir una classe dinàmica, interactiva
(entre la tecnologia i l’alumnat i, més important, entre el propi alumnat) i
atractiva, on la tecnologia siga una eina inclusiva i no tot el contrari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada