Velocitat de Creuer!
Ens endinsem al mes de febrer i ja estem bec i
pala terminant el tema 5 de l’assignatura. Aquest curs de Capacitació en
valencià està fent-me exprimir el cervell ben fort. Tot i que les 4
assignatures es semblen, cadascuna d’elles té les seues peculiaritats i
dificultats. I sempre, darrere teua, escoltant el tic-tac del temps que t’agafa.
Com sempre, me’n vaig per les branques.
Què he fet aquesta setmana?
Aquesta setmana ha estat molt interessant. El
tema 5 ens ha mostrar algunes de les eines que es poden utilitzar per a crear
activitats per tal de que l’alumnat puga treballar online, fer activitats en
grup i accions de recerca.
Hem vist els diferent sistemes d’educació a
distància que a poc a poc, van acollint més protagonisme. Es tracta de les metodologies
següents:
- E-learning: el sistema de educació a distància. Tipus UOC o UNED.
- B-learning: un tipus de curso que combina les classes presencials amb altres de tipus online.
Al llarg de la meua formació acadèmica i la
meua experiència professional, he fet cursos en ambdues modalitats i, de veres,
poden ser una oportunitat sobretot per a persones que treballen, que tenen
compromisos familiars o qualsevol altra circumstància personal que no els
permeta anar a classe habitualment.
De fet, el meu treball de fi de màster de
professorat va ser el Blended learning (b-learning) on proposava donar l’assignatura
de Ciències Social combinant moltes activitats de recerca per fer a casa i en
grups.
L’activitat del tema 5
L’activitat del tema que hem vist aquesta
setmana ens demanava navegar una sèrie de pàgines relacionades amb recursos per
crear activitats:
- WebQuest: Es tracta de organitzar una activitat d’investigació relacionada amb un tema, proposant una sèrie de referències online. Generalment, les WebQuests proposen la recerca en grup per tal que cadascú dels participants faça una tasca de recerca.
Un recurs que he
usat a algun curs. Vaig conèixer aquest tipus de recurs al màster, quan vaig
crear algunes activitats per algunes assignatures. Ací pots veure la WebQuest
que vaig crear al màster (tot i que està en castellà):
- Cacera del tresor: aquest recurs proposa també una recerca a partir de preguntes que l’alumnat ha de respondre buscant-les a la web. També sol proposar l’activitat en grup. Es sembla a la WebQuest però aquesta activitat està molt més dirigida que la primera perquè, amb les preguntes, el professorat tracta de portar l’alumnat a una sèrie de conclusions. Potser es tracta d’una activitat més indicada per a nivells de primària.
- · Wiki: la wiki es coneguda per tothom. La mes coneguda, com tots sabem, la Vikipèdia. La característica principal és que es crea de forma col·laborativa. Qualsevol pot fer una entrada per tal d’explicar un tema, i aquesta participació pot ser revisada per qualsevol persona de la comunitat. Així, el contingut es troba sempre supervisat.
Quina utilitat pot
tindre a l’escola? Moltíssimes. Ja ho crec que sí. Hi ha poques activitats que ajuden
a aprendre i adquirir el coneixement com aquelles on l’alumnat ha de llegir,
escriure i compartir allò que aprèn. El fet de compartir el coneixement et fa
reflexionar sobre el tema i esforçar-te per fer-ho el millor possible. A més a
més, sempre i haurà companys que complementen el treball. Una forma també per
perdre la (poca) vergonya.
- · Blog: Un dels recursos que més estem utilitzant en aquesta assignatura. El blog, com la wiki, et permet compartir el teu coneixement amb d’altres i, al mateix temps, t’ajuda a reflexionar sobre tot allò que veus i aprens. Es un treball també d’exposició: tothom pot llegir-te i.... criticar-te!!!
Després de veure els diferents recursos,
havien de seleccionar un d’ells i penjar-lo al moodle i a taulell.
Jo vaig seleccionar una WebQuest perquè em
pareix potser el recurs més atractiu per usar a l’aula. M’agrada la
possibilitat d’estudiar una unitat didàctica a partir d’un treball en grup de
recerca. I qual ha sigut la meua
selecció?
Ha sigut un tema molt interessant pels
recursos que hem vist. Tots ells són potencialment útils per al treball diari a
l’aula. Crec també que poden resultar ser atractius per a l’alumnat ja que podran
treballar amb l’Internet i l’ordinador, a més de fer-ho en grup.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada